torsdag 14. februar 2008

Min skolehverdag

Denne uken skal jeg ta utgangspunkt i min egen skolehverdag i blogginnlegget. Jeg går i første klasse på Sandvika videregående skole i 1STA. Jeg bruker pc på skolen hver dag, og vi har fagdager, altså samme faget hele dagen. Det jeg skal skrive om nå er:
- Hvilke fag behersker jeg?
- Hvilke behersker jeg ikke?
- Hva kan jeg gjøre for å øke læringsutbyttet?
- Hva kan læreren gjøre?

Jeg tror nok at jeg behersker alle fagene, selvom det selvfølgelig er fag jeg er bedre i enn andre. Jeg har alltid vært bedre i språkfag, samfunnsfag og geografi enn matte og naturfag. Realfagene er ikke helt min greie, men likevel klarer jeg meg også i de fagene. Jeg har alltid likt å lære språk, geografi, historie og lignende, mens matte og hvordan et atom er bygd opp har jeg aldri skjønt vitsen med. Man liker jo som regel de fagene man er god i best, men jeg tror man må være født med visse egenskaper (som jeg da mangler) hvis man får til den vanskeligste matten de tre årene vi går her på Sandvika. At vi kan velge hva vi vil spesialisere oss i neste år, er for meg supert. Å kunne velge bort naturfag og heller bruker mer tid på å lære engelsk og andre fag jeg virkelig vil lære meg. Jeg tror det gjør at ikke bare jeg, men egentlig de fleste, vil få ekstra motivasjon til skolen.

Hva kan jeg gjøre for å øke læringsutbyttet? Skru av msn er en god idé, jeg må innrømme at å bruke pc på skolen er å leke med elevene. Å ha en pc rundt oss hele tiden i skoletiden er en altfor stor fristelse. Guttene spiller pc spill og jentene skal få med seg det siste som har skjedd på facebook. Jeg tror også at jeg kan lære mer om jeg tar mer notater. Siden vi bruker data har vi få lærebøker, og mye av undervisningen gjøres på storskjerm og tavle. Det hender vi har prøver der vi må finne alt stoffet på internett. Det ligger som regel linker på itslearing, men jeg syns det er en tungvint måte å lære på. Om jeg da hadde tatt notater underveis i timene, hadde jeg hatt ett sted der jeg kunne finne alt til prøven.

Den største forskjellen mellom lærerne nå og på ungdomsskolen er hvordan lærerne er ovenfor elevene. På min forrige skole hadde elevene et veldig spesielt bånd til mange av lærerne, og lærerne visste hva som var best for hver enkelt elev og tilpasset undervisningen slik at alle skulle lære seg stoffet. Jeg tror også at lærerne bør variere undervisningen mer i alle fag. Jeg er veldig fornøyd med fransken, der har vi samtaler med en fransk assistent hver fredag, der vi bare snakker fransk. I mange andre fag er undervisningen lite variert og det gjør timene kjedelige, og fristelsen for facebook og msn blir større.

Jeg tror neste år blir bedre enn i år. Andre fag og jeg får forhåpentligvis mer motivasjon.

Ingen kommentarer: